BLÖJKRISER OCH GLÖMSKA STÖRSTA HINDREN FÖR FAMILJERESAN

”Hej, vi blir lite sena, ses om 47 minuter!”

Småbarnslivet är inte bara spännande och händelserikt, det är tidskrävande också! Från det ögonblick bebisen anländer tar det svenska föräldrar i genomsnitt 47 minuter längre tid att lämna hemmet än innan de fick barn. En ny undersökning från Britax visar vilka prövningar föräldrar utsätts för när de ger sig ut på vardags- eller semesterresan med sina små.

Akut blöjbyte är den vanligaste orsaken till en försenad resa – något som hälften (50 procent) av föräldrarna varit tvungna att göra minst en gång precis innan de lämnar huset. Drygt fyra av tio (44 procent) upplever att de blivit mer glömska sedan de fick barn och får ofta vända om hemåt efter viktiga saker de glömt att packa med. Över en tredjedel (36 procent) menar att det är barnens trots- och vredesutbrott som gör dem försenade.

Svenska föräldrar mer avslappnade än andra när de reser med barn

Undersökningen, som är genomförd i fyra olika europeiska länder (1) i samband med att Britax lanserar sitt nya babyskydd BABY-SAFE i-SIZE, visar att 11 procent av svenska föräldrar har avbokat en utlandsresa då de känt att de inte mäktat med den stress det innebär att resa med barn.

— Stress påverkar vårt omdöme och vi får problem med att fatta förnuftiga beslut när vi är stressade. Planering, att lämna tillräckligt med tid för resan och att räkna med att saker inte kommer att gå helt enligt plan hjälper till att minimera de stressfyllda momenten när man reser med barn, säger Sonja Forward, trafikpsykolog på VTI.

Pappor är mer skräckslagna än mammor vid tanken på långresor med ett nyfött barn, kanske på grund av att 9 procent av dem oroar sig för att glömma sitt barn i bilen eller på flygplatsen (jämfört med 5 procent av mammorna). Andra orosmoment för barnfamiljer på resa är att barnet ska störa de andra passagerarna (36 procent) och att man inte vet hur trafiksäkerheten för barn ser ut under resans gång (28 procent). Trots detta drömmer hela 33 procent av svenska föräldrar om att ta ledigt ett år för att resa tillsammans med familjen.

Svenska föräldrar är de överlägset mest avslappnade när det kommer till att resa med nyfödda barn. 38 procent säger sig inte ha några bekymmer alls med att resa långt med barnet, jämfört med britterna där 43 procent känner sig stressade över att ens lämna huset med en nyfödd bebis.

Att monteringen av bilbarnstolen är korrekt utförd är högsta prioritet hos 30 procent av föräldrarna när de lämnar BB med sin nya bebis. Brittiska nyblivna föräldrar är mest brydda om andra förare på vägen (32 procent) medan svenska föräldrar menar att de inte har några problem alls med övriga trafikanter (28 procent).

— Erfarenhet, kunskap och känslan av att kunna kontrollera situationen reducerar stress. Att veta att barnet åker bekvämt och också känna förtroende för säkerheten är oerhört viktigt, säger Sonja Forward.

En majoritet av föräldrarna väntar tills barnet är fem månader innan de gör sin första långa resa (2). Franska och svenska föräldrar är snabbast ut på vägarna med sina små. Där säger 18 respektive 16 procent att de har gjort långresor när deras bebis endast var en månad gammal. Britterna är lite mer återhållsamma och väntar i genomsnitt tills barnet är minst sex månader innan de tar med det på en längre resa.

— Att bli förälder är en otroligt spännande och känslosam resa. Många upplever att det finns ett överflöd av information om hur man reser säkert och många komplexa regler för bilbarnstolar, så det är inte förvånande att många känner sig ängsliga inför att resa med sina barn. Vi är stolta att presentera vårt nya babyskydd BABY-SAFE i-SIZE och vår nya flexibla bas som har en inbyggd patenterad lutningsteknologi. Tack vare dessa kan nyblivna föräldrar känna sig tryggare i trafiken medan babyn sitter säkert, ergonomiskt och bekvämt, vilket bidrar till en mer harmonisk resa för hela familjen, säger Liza Alvarez, Marketing manager, Britax Nordiska barn AB.

50 års erfarenhet från bilbarnstolstillverkning, forskning och kraschtester ligger bakom designen hos nya BRITAX BABY-SAFE i-SIZE. Babyskyddet kan användas från att barnet är nyfött och upp till 15 månader/83 cm. Två nya baser har tagits fram till babyskyddet, varav en är den unika BABY-SAFE i-SIZE FLEX BASE med en inbyggd patenterad lutningsteknologi, som ger föräldrar möjlighet att justera vinkeln på babyskyddet så att babyn får en planare och mer ergonomisk sittställning. Det nya babyskyddet är inte bara konstruerat i Europa utan tillverkas också i Britax Römers fabriker i Tyskland. En stor del av dess komponenter, exempelvis tyger och klädslar, är också tillverkade i Europa.

Om undersökningen:

Undersökningen är gjord på uppdrag av Britax och är genomförd av Censuswide som tillfrågade
4 000 representativt utvalda blivande och nyblivna föräldrar i Sverige, Tyskland, Storbritannien och Frankrike. Undersökningen är utförd mellan den 15 och 24 augusti 2016. För mer information: http://www.censuswide.com/

(1) Resa över en timme
(2) Sverige, Storbritannien, Frankrike och Tyskland