PRAT PR FÅR I UPPDRAG ATT KOMMUNICERA BRITAX SAMLADE FÖRVÄRV UNDER ETT GEMENSAMT VARUMÄRKE

Malmö, 25 november 2014 - Britax, ledande inom bilbarnstolar och barnvagnar, köpte BRIOs barnvagnar och bilbarnstolar i maj 2013. Nu kommer nästa steg i förvärvsprocessen och inledningsvis byter modellerna BRIO Go och BRIO Go Next namn till BRITAX GO och BRITAX GO NEXT i januari 2015. I Sverige och Finland har Prat PR fått uppdraget att lansera re-branding-kampanjen mot återförsäljare och konsumenter. Uppdraget inkluderar både event, PR-kampanjer, sociala mediekampanjer och ambassadörsprogram.

Britax har under de senaste åren gjort flera betydande förvärv som nu samlas under ett och samma tak och namn. Svenska BRIO Care, de amerikanska allround- och joggingvagnarna BOB samt den tyska bilstolstillverkaren Römer inkorporeras nu i Britax numera mycket omfattande produktportfölj. I samband med detta kommer Britax att uppdatera sin varumärkesidentitet i all kommunikation. 

- Britax har länge varit ledande och nyskapande med fokus på att utveckla funktionella och säkra produkter för familjen. Efter de senaste förvärven och företagets tillväxt vill vi nu ge all den kunskap som genomsyrar vårt företag ett nytt ansikte. Vår nya varumärkesidentitet kommer att hjälpa oss att kommunicera det till våra återförsäljare och konsumenter", säger Amy Voller, varumärkeschef på Britax EMEA.

Varumärkesarbetet innebär även att Britax nu antar ett nytt, modernare utseende. Frihet för familjen i vardagen blir varumärkets vision som kommer att genomsyra all kommunikation och tydligt speglas i produkterna. Under 2015 kommer den nya varumärkesidentiteten att rullas ut globalt för alla Britax produkter genom tv-reklam*, trycksaker, utomhus*- och digital reklam samt PR.

*tv-reklam och utomhusreklam i utvalda länder.

För mer information och bilder, vänligen kontakta:
Liza Alvarez, Marketing Manager Britax Nordiska Barn AB
E-mail: liza.alvarez@britax.com
Telefon: 040-619 99 50

Elin Christoffersson, Prat PR
E-mail: elin.christoffersson@prat.se
Telefon: 0708-89 84 21

Eller besök: www.britax.se och www.facebook.com/britaxsverige

Om Britax

Britax är en globalt ledande innovatör inom bilbarnstolar, barnvagnar, bärselar och tillbehör som uppfyller den moderna familjens behov. Företagets vision är "frihet för familjer i vardagen" och man arbetar för att göra familjens resor säkrare och smidigare under hela föräldraskapet. Britax har ett unikt brett sortiment av bakåtvända bilbarnstolar varav fler plustestgodkända stolar upp till 25 kg än något annat varumärke samt ett brett sortiment av barnvagnar och tillbehör. Britax vill inspirera familjer att resa friare och säkrare.

Britax grundades 1938 i Storbritannien och inriktade sig först på att utveckla säkerhetsprodukter, som t.ex. säkerhetsbälten för vuxna. På 1960-talet lanserades företagets första bilbarnstol. 1978 gick Britax ihop med den tyska motparten Römer, specialiserade på bilsäkerhet. 2011 förvärvade Britax det populära varumärket BOB, som gör allround- och joggingvagnar. Under 2013 förvärvades även BRIOs barnvagns- och bilbarnstolsverksamhet.

Idag har Britax kontor i 12 länder, är verksamma i merparten av världens länder och har över 1 000 anställda.